Voor Socho was 2025 een enerverend jaar. In maart heeft Jard het stokje overgenomen van Bob en Marco, die Socho jarenlang met veel toewijding hebben geleid. Bob en Marco blijven betrokken bij het bedrijf, maar zijn niet langer verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Met deze stap bouwen we voort op het sterke fundament dat er is gelegd en zetten we samen een volgende stap in de ontwikkeling van Socho, met als doel in de toekomst nog meer uitgeverijen in Nederland en België met nog betere software te kunnen bedienen.
Aan de achterkant is alles zoveel mogelijk hetzelfde gebleven, maar aan de voorkant zijn er wel dingen veranderd: we zijn een nieuw modern kantoor betrokken in Blaricum, omdat het oude kantoor wordt omgebouwd tot woningen. Op deze manier draagt ook Socho haar steentje bij aan het oplossen van het woningtekort. Na bijna 25 jaar op de huizermaatweg komt er daarmee voor Socho een einde aan het hoofdstuk Huizen.
Aan de achterkant hebben we dit jaar veel tijd en energie gestoken in productontwikkeling. Hoewel deze verbeteringen nog niet voor iedereen direct zichtbaar zijn, richten we ons hierbij op twee belangrijke pijlers:
· Betere gebruiksvriendelijkheid – samen met een UI/UX-designer en een front-end ontwikkelaar versnellen we onze transitie naar een moderne webapplicatie. Ook werken we aan een make-over van de bestaande Zeno Sales applicatie.
· Nieuwe rapportage en dashboarding – we hebben nieuwe dashboards en rapportagemogelijkheden toegevoegd aan de webapplicatie, zodat je als gebruiker nog meer inzicht krijgt en je sneller weet waar actie nodig is.
Daarnaast hebben we dit jaar een MVP ontwikkeld waarmee je via AI in natuurlijke taal vragen kunt stellen aan je data (natural language to query). Denk aan vragen als: “Maak een grafiek van het aantal nieuwe abonnees per week van het wijnmagazine” of “Geef een overzicht van alle adverteerders in Huizen die in de afgelopen vijf jaar een order hebben geplaatst.”
Hoewel de eerste resultaten indrukwekkend zijn, hebben we besloten deze functionaliteit vooralsnog niet uit te rollen. De technologie blijkt op dit moment nog onvoldoende betrouwbaar: door zogeheten hallucinaties kan het systeem soms antwoorden geven die logisch klinken, maar inhoudelijk onjuist zijn. Onze klant Van Dale zag dit al aankomen en heeft er daarom voor gekozen hallucineren direct tot woord van het jaar te benoemen. Een hele eer, waarvoor dank!
In 2026 willen we de productontwikkeling verder versnellen en hopen we weer veel mooie verbeteringen met jullie te kunnen delen. Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van een nieuwe website, waarbij ons het product Zeno en de functionaliteiten meer centraal komen te staan. We hopen op deze manier ons unieke verhaal beter uit te kunnen dragen.
Daarnaast kijken we uit naar een bijzonder jaar, waarin Socho zijn 25-jarig bestaan viert, samen met het 25-jarige jubileum van Toni en het 15-jarige jubileum van Michiel.
We wensen iedereen fijne feestdagen en een gelukkig, gezond en succesvol 2026!