Innovatieve Abonnementen-Software: Van gesprekken naar actie

Innovatieve Abonnementen-Software

Bij Zeno streven we ernaar om aan de wensen van moderne uitgevers te voldoen door onze abonnementen-software te vernieuwen. Tijdens onze bezoeken en gesprekken met hen zien we veel verschillende werkwijzen en toekomstplannen, maar natuurlijk ook gemene delers en ontwikkelingen waar bijna alle uitgevers mee te maken hebben.  Zo ontstond de behoefte aan een flexibele, digitale oplossing die zowel de huidige als toekomstige behoeften nog beter zou kunnen invullen..

Ons uitgangspunt voor de nieuwe module is 'digital first', waarbij we de nadruk leggen op de digitale ervaring. Echter, we erkennen nog steeds de waarde van fysieke distributie voor bepaalde klanten, wat leidde tot het besluit om niet 'digital-only' te zijn.

Met de ervaring van onze online interface op Zeno Advertenties als leidraad, richten we ons op het creëren van een intuïtieve online gebruikersinterface voor abonnementen- en prijsbeheer. Dit technische uitgangspunt is cruciaal voor een soepele interactie met onze software.

Uit gesprekken met uitgevers kwam de wens naar voren om flexibeler te zijn bij het combineren van producten of het aanbieden van 'groeps-abonnementen'. Hieruit ontstond ons derde uitgangspunt: flexibilisering van aanbiedingen en de mogelijkheid om producten en merken te combineren.

Om aan deze uitgangspunten te voldoen, hebben we een nieuw, volledig datum-georiënteerd datamodel ontwikkeld, waarbij optioneel edities geregistreerd en geadministreerd kunnen worden. Ook werken we met vaste en optionele artikelen die een abonnee kan combineren of die tijdelijk toegevoegd kunnen worden door de uitgever zelf (Bijv. alle abonnees op product X ook 2 maanden lang online toegang verlenen tot product Y). Basisprijzen worden één keer vastgesteld op het hoofdniveau, en verschillende varianten kunnen worden aangebracht in de proposities.

Met een klein team testen we dit datamodel in de praktijk door abonnementsaanbiedingen in te voeren die we halen uit de websites van bestaande klanten. Dit praktische testen stelt ons in staat om het model aan te passen en te verfijnen op basis van verschillende invalshoeken en behoeften van diverse uitgevers. De behoeften van een uitgever van een dagblad zijn dan anders dan die van een uitgever met tientallen B2B-tijdschriften of een online platform.

Onze volgende stappen omvatten het uitbouwen van dit 'kleine' model tot een volledig operationeel model. We zullen ook werken aan de user interface en processen rondom abonnementen. Belangrijk hierbij is dat we continu in gesprek blijven met onze uitgevers en gebruikers om te leren, te toetsen en nieuwe ideeën op te doen.

Op deze manier blijven we streven naar een software oplossing die aansluit bij de evoluerende behoeften van de uitgeverswereld.

 

Ons laatste nieuws ontvangen? 

Schrijf je 👉 hier 👈in voor onze nieuwsbrief.

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken. Andere cookies gebruiken we om uw bezoek te volgen. Zo kunnen we onze site blijven verbeteren. Deze cookies kunt u natuurlijk weigeren. Zie ook onze cookieverklaring.