Het belang van (opfris)trainingen (10-10-2019)

Bij één van onze klanten zijn er tientallen accountmanagers die dagelijks met Zeno werken. Bij de originele implementatie is iedereen door ons getraind, maar inmiddels zijn we jaren verder en zijn er veel nieuwe gezichten. Ondanks hun eigen trainingsprogramma en de beschikbare instructievideo’s van Socho verzorg ik 3 tot 4 maal per jaar een dagdeel een opfristraining. Opvallend is dat ik daar tegenwoordig steeds vaker bekende gezichten zie. Ik vraag me dan af: “Wat kan ik hem/haar nou nog leren ?”. Gelukkig blijkt toch dat het zinvol is om nog een keer vanaf de basis te zien welke opties er zijn om orders in te voeren en welke handigheidjes je kunt toepassen. Bijvoorbeeeld om snel dingen te wijzigen, schema’s in Zeno te zetten, overzichten te creëren etc. In het begin zijn mensen één van de vele werkwijzes gaan toepassen en vergeten dan soms dat er nog meer mogelijkheden zijn. Natuurlijk zijn er ook nieuwe gezichten die van collega’s een bepaalde werkwijze hebben geleerd en simpelweg niet weten wat er nog meer kan. En uiteraard zijn er in al die jaren ook nieuwe functies bij gekomen, waarvan niet elke eindgebruiker op de hoogte is. Na een aantal malen de training te hebben gegeven heb ik samen met de superuser meteen een hand-out gemaakt van de beste tips/trucs, zodat die kennis bij iedereen terecht komt. In de praktijk blijkt toch dat het vaak het beste werkt om het gewoon even persoonlijk, samen te doen en voor je te zien, dus we blijven de trainingen nog steeds geven. Tot nu toe heb ik gelukkig ook elke deelnemer iets nieuws kunnen leren, waardoor het voor iedereen de investering van een paar uur meer dan waard was.

Door: Chantal Verhaar

Deel op social media:

Meer informatie? Bel 035-6720 621 of neem vrijblijvend contact met ons op.