Frederik Van Wynsberghe, Directeur Marketing & Transformatie van Otheo, licht het toe. “We zijn de enige uitgeverij in Vlaanderen die gespecialiseerd is in informatie voor en over de katholieke kerk. Historisch gezien kennen mensen ons vooral van het weekblad Kerk & Leven in print. De afgelopen jaren zagen we een stevige stijging in ons digitaal bereik via kerkenleven.be, Kerknet.be en Halewijn.info. Die groei zien we versnellen sinds de lancering van Otheo.be. Digitaal groeien in bereik is één ding, dit vertalen in inkomsten door mensen ook online te laten betalen voor onze inhoud is een uitdaging. Dat zien en horen we ook bij andere mediaspelers, dus op dat vlak hebben we dezelfde uitdaging. Die uitdaging gaan we aan door zowel te verdiepen als te verbreden op inhoudelijk vlak.”

Vrijwilligers in de parochie
Kerk & Leven is diep geworteld in het Vlaamse katholieke leven. Elk nummer bevat naast twaalf (inter)nationale pagina’s ook vier pagina’s met inhoud uit de lokale parochie. Dat betekent dat er iedere week 320 verschillende edities van Kerk & Leven verschijnen. “Die vier pagina’s worden gevuld door vrijwilligers uit de parochies. Zij brengen letterlijk het nieuws van onder de kerktoren naar onze lezers. Ook hier ligt een uitdaging. Kerkelijke regio’s worden ruimer, er zijn meer kanalen om lokaal nieuws te consulteren en het aantal parochianen daalt. Hierdoor wordt de groep aan vrijwilligers kleiner. Wij moeten dus ook dingen anders doen om de mensen niet te veel te belasten en toch alle geïnteresseerden te bereiken.”
Eén nieuw merk
De eerste verandering was dat de drie merken werden samengevoegd onder één merk dat via verschillende kanalen de verschillende doelgroepen bereikt: Kerknet, Kerk & Leven en Halewijn werden samen Otheo. “Een nieuwe naam betekent een nieuwe site, met een nieuwe vormgeving en een nieuwe benadering”, aldus Van Wynsberghe. “Gelukkig kunnen we hiervoor verder bouwen op de inspirerende inhoud die we de afgelopen voor verschillende doelgroepen hebben gebracht. Vandaag staan er meer dan 15.000 artikels op Otheo.be. Deels achter de betaalmuur, deels ervoor. Elke dag bereiden we ons aanbod voor verschillende doelgroepen verder uit. We willen een platform zijn voor iedereen die op zoek is naar zingeving en spiritualiteit. Binnen het katholieke geloof en daar buiten.”

Personaliseren
“De inhoud die we brengen, laten we maximaal aansluiten bij de interesses van onze abonnees. Zowel op print als digitaal. Daarvoor moesten we de persoonsgegevens van ongeveer honderdduizend abonnees overzetten naar Zeno. Daarbij hebben we heel goede ondersteuning gehad van Socho: we kregen altijd snel antwoord op onze vragen en we werden steeds echt goed verder geholpen. Ook moet het makkelijk zijn om je op de site te registeren en toegang te krijgen. Gelukkig was dat in Zeno gemakkelijk af te stellen.”
“We kunnen nu ook gepersonaliseerde producten maken, op basis van wat we in de database over iemand hebben staan. Omdat we de parochiepagina’s Kerk & Leven digitaal printen, kunnen we in principe voor elke lezer een gepersonaliseerde boodschap opnemen. In de software die we hiervóór gebruikten was dat niet een standaard optie, dat moest als maatwerk ontwikkeld worden. Nu hoeven we het alleen maar in te laten regelen.”
Geen Excelsheets meer
Ook bij boekenuitgeverij Halewijn wordt Zeno gebruikt. “Ook daar wordt nu een professionaliseringsslag gemaakt. De registratie op basis van het ISBN en de koppeling met de voorraden, de kosten, de verkopen en de auteurscontracten maakt dat er nu veel meer overzicht is in hoe goed de verschillende titels lopen. Vroeger stond dat allemaal in verschillende Excelsheets, maar in Zeno staat alles overzichtelijk bij elkaar. We werken eraan dat er in de loop van het jaar automatische rapportages met alle relevante gegevens gemaakt worden. Door onder meer de koppeling met het CB hebben we vanuit daar ook de voorraden snel inzichtelijk in Zeno. Er werd nog veel handmatig gedaan, nu zien we bijvoorbeeld dat door de etikettering van de pakketten verder te automatiseren het verwerken van de bestellingen sneller gaat. In de toekomst willen we ook dit proces verder automatiseren door hier een koppeling met de webshop te realiseren.”
Toekomst
De automatisering en modernisering stopt hier niet. “Tot nu toe hadden we één abonnementsvorm, het jaarabonnement. Als iemand halverwege het jaar abonnee werd, kostte het wel de helft, maar moest diegene aan het einde van het kalenderjaar, dus na een half jaar al, verlengen. Bij iemand die zich in november aanmeldt is dat natuurlijk helemaal onhandig: twee keer binnen een maand een bericht dat er betaald moet worden. Dus dat willen we veranderen, we bieden nu ook de mogelijkheid om per maand te betalen (en niet meer enkel per jaar). We gaan ook mensen die een proefabonnement afnemen automatisch opvolgen. Verder bieden we de mogelijkheid om een volledig digitaal abonnement af te sluiten, met onbeperkt toegang tot otheo.be in combinatie met een digitale versie van het weekblad Kerk & Leven.”
Dit artikel is veschenen op inct.nl en geschreven door Frank Veerkamp - redacteur van Inct.
Meer klantverhalen lezen?
We hebben heel goede ondersteuning gehad van Socho: we kregen altijd snel antwoord op onze vragen en we werden steeds echt goed verder geholpen.Frederik Van Wynsberghe

Otheo is de nieuwe naam voor Kerknet, het weekblad Kerk & Leven en boekenuitgeverij Halewijn. Met... Lees verder

Meer dan 15 jaar samen groeien, dát noemen we een partnershipAshja Bosboom - CEO

Scala Crossmedia is een uitgeverij gespecialiseerd in publicaties voor nichemarkten. Ze bestaat nu... Lees verder

Uiteindelijk hebben we voor Zeno van Socho IT gekozen, omdat dit systeem het beste aansluit op hetgeen wij willen. Nu en in de toekomst.Ebo van der Broek

“Ons oude systeem kon niet wat we nodig hadden, dus zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe partner.... Lees verder

Wil je weten of wij ook iets voor jou kunnen betekenen?
Neem gerust contact met ons op. We sparren graag met je over de diverse mogelijkheden.