Vorige maand is het team van Socho bij de INMA Subscriptions Summit geweest, en we zitten vol inspiratie. Dit is het eerste artikel in een serie waarin we onze observaties delen. 

Tijdens de recente summit was er één rode draad in vrijwel elke sessie: bundelen. Uitgevers wereldwijd zien dit als dé manier om klantwaarde te verhogen, retentie te verbeteren en nieuwe doelgroepen aan te spreken. Toch blijkt: iedereen praat erover, maar het gouden ei is nog niet gevonden. 

Soorten bundels  

Wat is bundelen eigenlijk? Wij onderscheiden drie vormen van bundeling: 

  1. Intern bundelen (meerdere titels) - Als je als mediaconcern meerdere titels voert, kun je deze combineren in één abonnement. DPG geeft klanten bijvoorbeeld de optie om een bundelabonnement te nemen, waarbij ze online toegang krijgen tot alle titels. Handig, want zo kan een AD-lezer af en toe ook een artikel van de Volkskrant of de Stentor lezen. 

  1. Extern bundelen (samenwerken) - Soms kan het interessant zijn om je lezers toegang te geven tot een titel die je zelf niet uitgeeft, bijvoorbeeld als je niet direct concurreert maar wel overlap hebt in doelgroep. NRC geeft abonnees bijvoorbeeld toegang tot de New York Times, om zo lezers nog meer waarde te kunnen bieden. Fun fact: Zeno heeft de technische koppeling tussen NRC en NYT gerealiseerd.

  1. Modular bundelen - Eigenlijk is dit geen echte bundel. Een mooi voorbeeld hiervan is de NYT. Waar vroeger een abonnement toegang gaf tot alle content, hebben ze dit uit elkaar gehaald (ontbundeld) en kun je nu ook kiezen voor losse modules: news, games, cooking, travel, sports en audio. Of een bundel waarmee je toegang krijgt tot alles. Logisch toch?  

Waarom deze bundels werken?

Ten eerste engagement. Doordat klanten meer gebruik maken van hun abonnement, zien ze eerder de waarde van het abonnement en zijn ze minder geneigd om op te zeggen. En dat leidt weer tot meer abonnees.  

Daarnaast helpt modulair bundelen om de losse producten beter te vermarkten: mensen die niet van nieuws houden maar wel van koken, nemen zo voor een kleinere prijs toch een abonnement en betalen alleen voor wat ze echt gebruiken. En als ze eenmaal binnen zijn via cooking, kun je altijd nog proberen om andere producten aan te bieden. Het verlaagt de instapdrempel en verhoogt de conversie van leads. Daarnaast ervaren bundelabonnees meer waarde: ze krijgen immers korting op het totaal. Wist je dat bij de NYT de modules ‘games’ en ‘cooking’ meer abonnees hebben dan ‘news’? 

De realiteit 

Ondanks alle mooie bundelplannen zijn er maar weinig uitgeverijen die dit ook succesvol in de praktijk hebben gebracht. Een van de belangrijkste redenen is dat de achterkant het wel moet kunnen faciliteren. Hoe koppel je verschillende systemen (bij extern bundelen)? Hoe verdeel je omzet tussen titels (bij intern bundelen)? Hoe verreken je bij overstappen op een bundel? En hoe regel je toegangsrechten over verschillende platformen? 

In de abonnementenmodule van Zeno is bundelen standaardfunctionaliteit. Zeno is vanuit de kern opgebouwd om flexibiliteit te bieden in abonnementsvormen. Dat maakt Zeno dan ook uitermate geschikt voor bundelstrategieën.

Zo biedt Zeno onder andere: 

  • Flexibele abonnementsstructuren – combineer meerdere titels (print en digitaal), producten of diensten in een bundel en bouw paketten op maat 

  • Automatische verrekening – bij upgrades, toevoegingen of combinaties zorgt Zeno voor de correcte prijsverdeling, rekening houdend met bijvoorbeeld kortingne, btw en compensatie 

  • Koppel eenvoudig externe bundels door onze flexibele APIs– zo hebben we voor de NRC binnen afzienbare tijd een koppeling met de NYT gerealiseerd 

 

Meer weten over hoe Zeno jou kan helpen met bundelen? Neem dan contact op.  

Enthousiast geworden over bundelen?

Neem contact met ons op. We praten graag met je verder. 

Wat zeggen onze klanten over ons?

We hebben heel goede ondersteuning gehad van Socho: we kregen altijd snel antwoord op onze vragen en we werden steeds echt goed verder geholpen.
Frederik Van Wynsberghe

Otheo is de nieuwe naam voor Kerknet, het weekblad Kerk & Leven en boekenuitgeverij Halewijn. Met... Lees verder

Meer dan 15 jaar samen groeien, dát noemen we een partnership
Ashja Bosboom - CEO

Scala Crossmedia is een uitgeverij gespecialiseerd in publicaties voor nichemarkten. Ze bestaat nu... Lees verder

Uiteindelijk hebben we voor Zeno van Socho IT gekozen, omdat dit systeem het beste aansluit op hetgeen wij willen. Nu en in de toekomst.
Ebo van der Broek
Bladen AgriMedia

“Ons oude systeem kon niet wat we nodig hadden, dus zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe partner.... Lees verder

Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken. Andere cookies gebruiken we om uw bezoek te volgen. Zo kunnen we onze site blijven verbeteren. Deze cookies kunt u natuurlijk weigeren. Zie ook onze cookieverklaring.